Bjørn Olaf Johannessen er månedens gjest på forfatterfredag. Hittil har han skrevet hovedsakelig for film og TV, men jobber nå med sin første roman. Han er blant annet kjent for å stå bak NRK-serien Kampen for Tilværelsen, sammen med forfatterpartnere Erlend Loe og Per Schreiner. Den kritikerroste kultserien ble ekstra spesiell da den – til publikums store fortvilelse – gikk tapt for alltid på grunn av rabalder med NRKs rettighetsavtaler. Johannessen har også skrevet manus for filmen Every Thing Will Be Fine, regissert av den tyske Wim Wenders, og er senest ute med den norske spillefilmen Pyromanen. I år debuterer han med romanen Reservisten, som gis ut av Tiden Norsk Forlag.

  1. Hei! Hvem er du?

Jeg stiller meg selv det spørsmålet hver dag, men i denne intervju-sammenhengen får jeg vel si at jeg er et skrivende menneske. Av utdanning er jeg sivilingeniør og jeg jobbet på SINTEF og Veritas i drøyt ti år før jeg begynte å skrive da jeg var 35. Hittil har jeg  skrevet manus for film og TV (og ett teaterstykke), men er akkurat nå i ferd med å avslutte min første roman.

  1. Fortell om prosjektet/prosjektene du holder på med for tiden?

For tiden ferdigstiller jeg romanen Reservisten. Man kan vel kalle boken en diktet dagbok, og stemmen tilhører en svenske ved navn Vilhelm Swedenborg som var reserve på Ingeniør Andrées ekspedisjon som skulle nå Nordpolen under en hydrogenballong. Jeg leste en bok om denne fatale ekspedisjonen for noen år siden og i en setning dukket det opp en bi-karakter som jeg ikke visste fantes. Han er min reserve-polarhelt. Han skulle overta om en av de tre faste feiget ut. Han ville gjerne være med, men ble til slutt ble stående igjen mens de andre fløy av gårde.

Dette er mitt hovedprosjekt akkurat nå. I tillegg jobber jeg med utkast til en ny TV-serie sammen med Per Schreiner og Erlend Loe som jeg også skrev Kampen for Tilværelsen sammen med.

  1. Hvilken sjanger liker du best å skrive, og hvorfor?

Kan ikke helt svare på det. Jeg liker å skrive, rett og slett, og det aller beste er når ideen opplagt passer i ett spesifikt format. Denne reservist-ideen, for eksempel, kan bare blomstre om jeg kan være i reservistens hode, og i hans tanker om seg selv og de andre som han ”konkurrerer ”med. Til dette er roman det beste, så vidt jeg kan se. Man kan selvsagt lage en film og ha voice-over, men i lengden blir det litt forsert. Så svaret på spørsmålet er antagelig at jeg liker å skrive i det formatet som passer ideen som jeg til enhver tid er betatt av.

  1. Hva fikk deg til å krysse grensen fra å skrive filmmanus til skjønnlitteratur? 

Jeg har vel lenge tenkt at jeg skulle skrive en bok en dag, men har ventet på den rette ideen. Mange av ideene mine har så langt endt opp som TV eller film og har passet der. Men som manusforfatter blir man etter hvert sliten av at det er så mange kokker, så mange meninger, man må være så grei og samarbeidsvillig og lytte til folk hele tiden, og til slutt står man ofte igjen med følelsen av at filmen ikke ble det den kunne vært.  Det har bygget seg opp et behov i meg for å bestemme helt selv, ta et totalansvar, og da er en bok veien å gå. I et filmprosjekt har man luksusen av å kunne skylde på andre når det går galt. Denne gangen må jeg ta skylden selv.

  1. Beskriv den litterære stilen din.

Tror ikke jeg klarer å svare på det spørsmålet. Jeg er i min første bok som har en temmelig distinkt stil, diktert av epoken og dagboksformen jeg har valgt. Min neste bok kommer til å være annerledes. La oss ta det spørsmålet opp igjen om noen år. Liker å skrive humoristisk med substans, om man kan snakke om det på den måten. Sånn som Woody Allens filmer.

  1. Hvordan er skriverutinene dine?  

Jeg går på jobb når sønnen min går på skolen og så prøver jeg å holde på til ca. kl. 15. I jobben jeg hadde før jeg ble forfatter, begynte vi hver uke med å føre timelister for uken forut. Det sitter litt i ryggmargen på meg å kunne stå skolerett for meg selv og si hva jeg har gjort, så jeg prøver å få gjort noe skikkelig hver dag. Hver vår og høst reiser jeg bort en uke til et varmt sted sammen med noen andre skrivende. Det har blitt en viktig del av  rutinen på litt større tidsskala.

  1. Hvordan opplever du forskjellen mellom å skrive film og bok?

Har ikke skrevet nok bok til å svare på dette med stor autoritet, føler jeg. Forskjellen jeg kjenner mest på er at jeg bestemmer alt  selv, på godt og vondt, og at forlaget er forsiktige med meg i motsetning til filmbransjens regissører og produsenter. Jeg har ikke annet enn min egen smak å navigere etter, så det er  litt skjørere på den måten. Den store forskjellen er vel likevel at man i romanen leter i språket, det er i språket noe skal hende, og ikke i en ytre handling. Boken har andre og mindre strenge krav til dramaturgi, rett og slett fordi det er  et lengre løp hvor leser uansett mister litt ”oversikten”. Jeg opplever det derfor som en mye friere form.

Problemet med film er ofte at det så dyrt, det er mye penger involvert. Dette gjør alle involverte litt nervøse og redde, og til slutt ender man ofte med å kjøre safe. Når jeg skriver bok kan jeg gjøre akkurat som jeg vil.

  1. Hva motiverer og inspirerer deg?

Vanskelig spørsmål. Bøker, filmer, ofte musikk. Jeg trenger ofte bare en god åpningsscene for å bli motivert til å skrive noe.

  1. Har du et litterært forbilde?

For tiden Henrik Nor-Hansen, som skrev Termin, og som er nominert til Nordisk råds litteraturpris. Vi er på samme forlag men det er ikke derfor jeg liker ham.  Han har drevet med sitt og gått under radaren,  og det er derfor herlig at han ”oppdages”. Det er flott med folk som er insisterende og driver med sitt.

  1. Anbefal noe bra lesestoff, vær så snill.

Termin av Henrik Nor-Hansen.
Mine Priser av Thomas Bernard.
Keiseren av Portugalia av Selma Lagerløf

  1. Har du ellers noe på hjertet? 

Resirkuler plast. Den skal i plast-dunken og ikke ut i naturen. Etterpå kan du lese en god bok, men det med plasten er viktigere.

Godt råd! Takk for praten! 

**

Belen Sophie Urbye

Foto: Brukt av tillatelse fra Bjørn Olaf Johannessen. 

Én fredag i måneden presenterer riss en spennende forfatter her på bloggen. Kanskje den beste fredagen i måneden, ifølge mange. For ikke å gå glipp av oppdateringene våre, kan du for eksempel følge oss på facebook, instagram (risstidsskrift) og twitter (@Rissredaksjonen).

Legg att eit svar

