Britt Karin Larsen er månedens gjest på forfatterfredag. Hun har en stor produksjon av diktsamlinger og romaner bak seg, der et gjennomgående tema er tatere og skogfinners livsvillkår i det norske samfunnet. En annen sentral del av hennes forfatterskap er kvinners problemer og hverdag. Hun har vunnet en rekke litteraturpriser opp gjennom årene, og er for tiden aktuell med romanen «Av lys er du kommet».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Cappelen Damm

1. Hei! Hvem er du?

Jeg har levd av å  skrive  siden jeg var 20. Det var ingen  bøker  i hylla  der  jeg vokste opp, og  selv om jeg ble glad i å lese  etterhvert hadde jeg ingen  forfatterdrøm. Jeg ville tegne og male.

2. Fortell om prosjektet/prosjektene du holder på med for tiden?

De fleste  forfattere våger ikke  å fortelle hva de holder på med, i allefall ikke  de av oss som aldri føler oss trygge på at det blir noen neste bok.

3. Hvilken sjanger liker du best å skrive, og hvorfor?

Jeg liker  å skrive både   poesi og prosa. I prosaen prøver jeg å være kortfattet og å unngå overflødig prat.

4. Beskriv den litterære stilen din.

Noen kaller prosaen min poetisk.

5. Hvordan er skriverutinene dine?

Jeg skriver  helst om morgenen, før dagens hendelser rekker å forstyrre.

6. Hva motiverer og inspirerer deg?

Alt rundt meg. Et løvblad. Et menneske på et fortau.

7. Har du et litterært forbilde?

Da jeg debuterte  hadde jeg  lyrikeren  Astrid  Tollefsen som et stort forbilde. Hun skrev om å reise, være på leting   slik jeg også var. Ellers  synes jeg  ofte  forfattere fra    Asia og  Afrika  skriver  spennende.

8. Anbefal noe bra lesestoff, vær så snill.

To bøker av  kirgisiske  Djengis  Ajtmatov:  «Den hvite  dampbåten» og  «Dagen var lenger enn et århundre»

9. Har du ellers noe på hjertet?

Det jeg har på hjertet  gjemmer jeg ofte til bøkene, men enkelte ting  har jeg  vel  ikke tid  til å skrive en hel roman om, så: Hvis  både   gutter og jenter  på nachspiel osv.  hadde  drukket litt mindre hadde  det  nok blitt  færre  voldtekter og  voldtektsforsøk. For i en opphetet situasjon er det da vanskelig  nok å tenke klart  selv om en er edru også?

***

Kari Marte Nielsen

Én fredag i måneden presenterer riss en spennende forfatter her på bloggen. Kanskje den beste fredagen i måneden, ifølge mange. For ikke å gå glipp av oppdateringene våre, kan du for eksempel følge oss på facebook, instagram (risstidsskrift) og twitter (@Rissredaksjonen).

 

Legg att eit svar

