Soelberg-Sara.jpg
Foto: Pernille M. Walvik

Sara Sølberg er denne månedens gjest på Forfatterfredag. Hun er aktuell som høstdebutant med romanen Seismiske smell på forlaget Oktober.

1. Hei! Hvem er du?

Sara Sølberg. Født i Trondheim, men bor i Oslo.

2. Fortell om prosjektet/prosjektene du holder på med for tiden?

Jeg foretrekker og ikke fortelle om prosjekter som er i startfasen, men det er et nytt romanprosjekt, på land denne gangen.

3. Hvilken sjanger liker du best å skrive, og hvorfor?

Romansjangeren, fordi den kan være hva som helst. Boken min som kom i høst er kategorisert som en roman, men historien fortelles gjennom en kombinasjon av korte, noen ganger poetiske tekster og leksikalske tekster, i tillegg til en parallell historie som fortelles nederst på hver side gjennom hele boken. Jeg trenger frihet for å kunne skrive, den får jeg i romansjangeren.

4. Beskriv den litterære stilen din.

Det synes jeg er vanskelig og skulle definere selv, men et av særtegnene er kanskje kombinasjonen det poetiske og leksikalske språket.

5. Hvordan er skriverutinene dine?

Det varierer. I perioder skriver jeg hele tiden, dag og natt, i andre perioder leser jeg, skriver kanskje én setning eller et ord om dagen.

6. Hva motiverer og inspirerer deg?

Det er selve skrivingen som motiverer meg, uten den er jeg ingen. Ellers blir jeg inspirert av å gå. God litteratur. God musikk.

7. Har du et litterært forbilde?

Det varierer, men Tor Ulven kommer jeg alltid tilbake til.

8. Anbefal noe bra lesestoff, vær så snill.

Frederik Svindland Pelargonia. Sara Stridsberg. Fernando Pessoa. Tor Ulven. Rune Christensen. Stig Sæterbakken. Linda Boström Knausgård Välkommen til Amerika. Nelly Sachs. Inger Christensen. Jacques Roubaud.

9. Har du ellers noe på hjertet?

Nei. Ikke i dag.

***

Hans Kvernsjøli

Én fredag i måneden presenterer riss en spennende forfatter her på bloggen. Kanskje den beste fredagen i måneden, ifølge mange. For ikke å gå glipp av oppdateringene våre, kan du for eksempel følge oss på facebook, instagram (risstidsskrift) og twitter (@Rissredaksjonen).

Legg att eit svar

