kjersti-annesdatter-skomsvold-2009

Foto: Finn Ståle Felberg

Kjersti Annesdatter Skomsvold debuterte i 2009 med romanen Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg, som hun ble tildelt Tarjei Vesaas Debutantpris for. Boka har blitt solgt for oversettelse til hele 25 språk.  Siden den gang har hun skrevet romanen Monstermenneske (2012), diktsamlingen Litt trist matematikk (2013), romanen 33 (2014) og barneboken Meg, meg, meg (2015).

1. Hei! Hvem er du?

Kjersti! Annesdatter Skomsvold.

2. Fortell om prosjektet/prosjektene du holder på med for tiden?

Akkurat nå forbereder jeg en samtale jeg skal ha med Édouard Louis på Litteraturhuset om ikke så lenge, og så har jeg nylig gjendiktet en diktsamling av den franske poeten Valérie Rouzeau som kommer ut i slutten av september. Dessuten arbeider jeg med en ny roman eller to, og det er jo det som er hovedprosjektene mine.

3. Hvilken sjanger liker du best å skrive, og hvorfor?

Romanen. Den kan inneholde alt.

4. Beskriv den litterære stilen din.

Hmmm, dette hadde jeg en diskusjon om i går, hva betyr det egentlig? Er stilen min det som gjør Skomsvold til Skomsvold? I så fall tror jeg det er lettere å se for andre enn meg selv. Det kan høres litt jålete ut også, å ha en stil, og noen forfattere mener jo at det ultimate er å skrive uten stil … Jeg tror jeg må overlate dette spørsmålet til litteraturviterne.

5. Hvordan er skriverutinene dine? 

Jeg har fått en baby, så nå er det bare kaos.

6. Hva motiverer og inspirerer deg?

Først og fremst å lese og skrive, det å skrive genererer alltid mer skriving. Men jeg trenger ikke så mye inspirasjon egentlig, jeg vet knapt hvem jeg er uten skrivinga, så det er både en pisk og en gulrot i seg selv.

7. Har du et litterært forbilde?

Jeg vender stadig tilbake til Samuel Beckett og Louis-Ferdinand Céline.

8. Anbefal noe bra lesestoff, vær så snill.

Da vil jeg anbefale en roman og en diktsamling. Kokoro av Sõseki Natsume, og Noe svart av Jacques Roubaud.

9. Har du ellers noe på hjertet?

Nå tenkte jeg på da jeg selv studerte i Trondheim. På den tiden skrev jeg mest i Java, men programmeringsspråk er jo også et språk! Coetzee fortalte meg at da han jobbet med dataprogrammering, så lagde han et program som gjorde om prosatekster av Samuel Beckett til poesi.

 

***

Tiril Lyslo Haugskott

Én fredag i måneden presenterer riss en spennende forfatter her på bloggen. Kanskje den beste fredagen i måneden, ifølge mange. For ikke å gå glipp av oppdateringene våre, kan du for eksempel følge oss på facebook, instagram (risstidsskrift) og twitter (@Rissredaksjonen).

Legg att eit svar

