Trine Angelsen begynte sin første romanserie i 2002 med Havets Datter(2002-2006), og har siden skrevet seriene Thea(2006-2010) og Hverdagsengler(2010-2014). Nå skriver hun på serien Breidablikk (2015-). Felles for disse seriene er at de utspiller seg forskjellige steder i bygde-Norge, hvor man følger livene til en eller flere karakterer over flere år (trine-angelsen.no).

Trine er i dag en av landets mest selgende forfattere med sine 12 millioner solgte bøker(NRK.no – Kultur).

Foto tatt Bjørnar Jakobsen

Foto: Bjørnar Jakobsen

 

  1. Hei! Hvem er du?

Jeg er Trine Angelsen, forfatter av flere romanserier (Holder på med den fjerde i rekken)  og tre strikkebøker.

  1. Fortell om prosjektet/prosjektene du holder på med for tiden?

Nå skriver jeg på en serie som heter “Breidablikk”. Historien er lagt til Engeløya i Steigen i 1860 årene. Bok nr 9 er snart i salg, mens jeg ligger noen få bøker i forkant.

  1. Hvilken sjanger liker du best å skrive, og hvorfor?

Jeg liker best å skrive om tiden da våre formødre og forfedre levde. Tre av seriene mine er fra 1800 tallet, én startet i 1910. Det er lærerikt, både for meg og leseren å finne ut av hvordan de hadde det på den tiden. Dessuten er det kanskje et noe romantisk preg over den tiden? Noe som får oss bort fra vår egen hverdag.

  1. Beskriv den litterære stilen din.

Jeg bør kanskje heller si at jeg håper skrivestilen min får leseren til både le og gråte. At de kjenner seg i igjen (selv om historien er langt bak i tid). At det er spenning og drama og ikke minst lærerikt om en svunnen tid. Slik var det kanskje når deres formødre og forfedre levde.

  1. Hvordan er skriverutinene dine?

Jeg jobber hele uka (også i helgene), året rundt (tar fri julaften). Ferier eksisterer ikke hos meg. Jeg står alltid opp kl syv og starter så raskt som mulig å skrive. Da er hjernen min mest uthvilt og jeg har ingen nye inntrykk fra den nye dagen. Siden jeg har hund og hest, får de sitt stell og pleie litt ut på formiddagen. Så gyver jeg løs på bøkene igjen fram til middag. Kveldene blir brukt til å notere stikkord til neste dags arbeidsøkt. Må jeg ut på andre ting, som tannlege, handle mat etc., tenker jeg bok da også. En del tid går også med på research, slik at alt blir så historisk riktig som mulig. På den måten kan jeg gi ut seks bøker i året.

  1. Hva motiverer og inspirerer deg?

Jeg må alltid ha musikk på når jeg jobber, og da går det mye i Enya og Kari Bremnes. Jeg bruker både av meg selv og andre når jeg skriver, foruten en stor dose fantasi. Lever meg fullstendig inn i karakterene, lar de ble levende for mitt indre blikk, tenker og føler som dem, og ut ifra det blir det historier og bøker. Motivasjonen er kanskje at jeg vil fortelle deres historie. Og ikke minst de flotte tilbakemeldingene jeg får fra leserne mine.

  1. Har du et litterært forbilde?

Jeg vet i alle fall om flere gode forfattere. Herbjørg Wassmo har et språk jeg beundrer stort. Arnaldur Indridason har flere gode bøker. Det samme har Frode Granås. Jeg anbefaler dem alle.

  1. Anbefal noe bra lesestoff, vær så snill.

Jeg har ikke mye tid til rådighet for å lese bøker, men noen ble det før jeg startet å skrive selv. Den første krimboken jeg leste var “Voldtatt” av Fredrik Skagen. Den måtte jeg lese to ganger, men noen års mellomrom. Grotesk og fryktelig spennende. Unni Lindells ungdomsroman “Annas barn” vil jeg også anbefale. Den kan godt leses av voksne også. Foruten “Djevelen holder lyset” av Karin Fossum. Det er mange flere i hyllene mine, men disse tre ble plukket ut nå.

  1. Har du ellers noe på hjertet?

Sjangeren jeg skriver blir ofte omtalt i negativ vending, noe jeg tror er medieskapt. En del mennesker sier at nei, slike bøker leser de ikke. Og det uten å ha prøvd den engang. Til dem vil jeg si: Forsøk likevel, du kan bli overrasket. Serier er som all annen litteratur. Vi er mange forskjellige forfattere, men like forskjellige historier og fortellerstemmer. Kanskje en eller flere av seriene likevel vil falle i smak.

Vennlig hilsen Trine Angelsen

 

***

Mai Elise Hammer

En fredag i måneden presenterer riss en spennende forfatter her på bloggen. Det er stor stas at vi får presentere forfattere fra forskjellige sjangere og forskjellige steder rundt om i landet. For å holde deg oppdatert på hva som skjer hos oss i riss, følg oss gjerne på Facebook, Instagram (risstidsskrift) og Twitter (@Rissredaksjonen).

 

 

One thought on “Forfatterfredag: Trine Angelsen

Legg att eit svar

