Det er sol, det er sommer og det er Forfatterfredag!

Siri Pettersen er for de fleste kjent som forfatteren av boken Odinsbarn(2013) som tilhører fantasyserien Ravneringene. Til daglig jobber hun som Art Director i konsulentselskapet Kantega. Siri driver med det meste i den digitale verden: design, web, tegneserier, illustrasjon, film og tekst (Siri.net). For øyeblikket erobrer ravnene Europa, med utgivelser i Sverige, Finland, Polen, Italia, Estland, Danmark og Tsjekkia. De har også nådd Brasil. Det er også planlagt at det skal bli film av Ravneringene (kan leses om her). Serien har blitt nominert til og fått en del priser blant annet Fabelprisen i 2014. Siri er godt likt av fansen og deler ofte fanart (bilder andre har laget av karakterene i Ravneringene) på sidene sine (Blant annet på Instagram).

Uten å røpe for mye så passer Ravneringene fint overens med høstens tema Blod, det er bare å se på de fine illustrasjonene (som også er forsidene til de tre bøkene). Alle illustrasjoner er gjort av Siri selv.

photo_Siri_Pettersen_1.jpg

Foto: Lars Myhren Holand

RR1_illustrasjon.jpg

  1. Hei! Hvem er du?

Det er fristende å svare med et internett meme: I am a ghost, driving a meat-coated skeleton made from startdust, hurtling through space, I fear nothing. Bortsett fra det er jeg Siri Pettersen, forfatter og designer.

  1. Fortell om prosjektet/prosjektene du holder på med for tiden?

Jeg er ferdig med Ravneringene-trilogien, og pusler nå med et nytt prosjekt. Fantasy det også, så klart. Målet er en ny serie som skal være løst knyttet til Ravneringene, men ikke avhengig av. Man skal kunne lese det nye uten å ha lest den første, men de som HAR lest Ravneringene vil forstå koblingen. Det er planen i hvert fall.

  1. Hvilken sjanger liker du best å skrive, og hvorfor?

Fantasy. Det er den eneste sjangeren jeg har skrevet, og den jeg elsker høyest. Fantasy gir deg enormt mye frihet til å ta omveier rundt folks fordommer, til å fortelle noe om virkeligheten ved hjelp av det uvirkelige.

  1. Beskriv den litterære stilen din.

Det er veldig vanskelig å svare på, men for meg er historien og karakterene viktigere enn selve prosaen. Jeg liker å skrive spennende bøker som slukes, med et språk som er energisk, handlingsmettet og visuelt. Håper jeg lykkes av og til, om ikke annet.

  1. Hvordan er skriverutinene dine? 

Siden den første boka kom ut har årene vært delt opp i veldig tydelige båser: Skriving fra november til mai, redigering og ferdigstilling på sommeren, baktekster, katalogtekster og covre i august – september, lansering og promotering fra oktober til jul. Men når jeg skriver så gjør jeg nesten ingenting annet. Da sitter jeg nærmest døgnet rundt. Først planlegger jeg med postit-lapper og mindmaps. Så strukturerer jeg i tabeller, og når hele boka er plottet ut begynner jeg å skrive.

RR2_illustrasjon.jpg

  1. Hva motiverer og inspirerer deg?

Mennesker og musikk, i all hovedsak. Og selvfølgelig blir jeg inspirert av all annen popkultur: TV-serier, tegneserier, bøker, illustrasjon … Tidligere mye rollespill og dataspill. Men musikk gjør sykt mye for meg, særlig metal og film-/spillmusikk.

  1. Har du et litterært forbilde?

Nei, det har jeg ikke, men det er veldig mange forfattere jeg beundrer. I min egen sjanger er jeg veldig begeistret for Laini Taylor, Sally Green og Brandon Sanderson for å nevne altfor få.

  1. Anbefal noe bra lesestoff, vær så snill.

Med største fornøyelse! Ørjan Nordhus Karlsson har skrevet en spektakulær science-fictionserie om en biologisk modifisert elitesoldat på rømmen. Jeg trodde aldri det skulle fenge meg, men jeg er helt solgt. Den første boka heter “Huset mellom natt og dag,” og jeg håper det blir film av det.

Så er det Laini Taylors trilogi “Daughter of Smoke & Bone” (Ønskemesterens datter på norsk) som er noe av det mest fargerike jeg har lest i sjangeren.

Brandon Sanderson har skrevet “Mistborn”-serien og utviklet et av de herligste magi-systemene jeg har lest om. Det går rett og slett ut på å drikke partikler av tungmetaller og forbrenne dem for ulike typer energi. Genialt.

  1. Har du ellers noe på hjertet?

Ja, i dag er jeg litt farget av nyhetsbildet, så jeg vil gjerne få minne alle om at i motsetning til gjengs oppfatning blir faktisk verden målbart bedre og bedre. Vi lever lenger enn noensinne før, friskere enn noen gang, i en verden med stadig færre væpnede konflikter. Det har jeg lært av skeptikerbloggeren Gunnar Tjomlid, som burde komme på blå resept. Han er bra for blodtrykket.

RR3_illustrasjon.jpg

***

Mai Elise Hammer

En fredag i måneden presenterer riss en spennende forfatter her på bloggen. Det er stor stas at vi får presentere forfattere fra forskjellige sjangre og forskjellige steder rundt om i landet. For å holde deg oppdatert på hva som skjer hos oss i riss, følg oss gjerne på Facebook, Instagram (risstidsskrift) og Twitter (@Rissredaksjonen).

One thought on “Forfatterfredag: Siri Pettersen

Legg att eit svar

