Det er Forfatterfredag og denne gangen er vi så heldige å få presentere krim- og Fantasy forfatteren Anniken Haga. Anniken er 23 år og fulltidsforfatter.

Anniken debuterte i 2014 med krimboken Et mørkt sinn. Hun har siden gitt ut to bøker i Fantasy serien Elementdragene; Aerith (2015) og Falon (2016), og jobber for tiden med den tredje boken i serien. Du kan finne henne på Stavern Litteraturfestival 3 juli på Det Gule Galleriet.

13467601_10153649468802606_523290621_o

Foto: Sven Hafstad

1. Hei! Hvem er du?

Hei.
Jeg er Anniken Haga. Hundeeier, forfatter og profesjonell dagdrømmer.

2. Fortell om prosjektet/prosjektene du holder på med for tiden?

Hovedsakelig jobber jeg med »Elementdragene».
Dette er en fantasyserie for barn og unge, og jeg jobber for øyeblikket med bok tre i serien. De to første bøkene – »Aerith» og »Falon» – er allerede ute.
Jeg jobber også litt med krimbøkene mine. Jeg har en bok ute i den sjangeren, og har jobbet med oppfølgeren i to år nå.

3. Hvilken sjanger liker du best å skrive, og hvorfor?

Fantasy, helt klart!
Jeg er glad i å finne på ting, og når man skriver fantasy er det færre grenser man må følge.
Jeg prøver meg stadig innom krimmen, men sliter ofte med alle rammene jeg må holde meg innenfor.
Det er morsommere å tenke litt utenfor boksen!

4. Beskriv den litterære stilen din.

Jeg har fått beskjed om at den er veldig dialogdreven.
Både mellom karakterer, og indre dialog.
Ellers prøver jeg å skrive slik jeg snakker. Flytende og lett, men samtidig med rom for at leseren kan tolke slik de vil.
Jeg prøver å unngå lange, dype setninger, da.

5. Hvordan er skriverutinene dine? 

Jeg skriver best når jeg er alene, men aller best når det er mørkt. Så tidlig eller seint, gjerne etter midnatt men før resten av verden står opp. Når det er stille og bare jeg eksisterer.
Jeg skriver en time om dagen, hver ukedag – hvis jeg er hjemme alene i helgene, får jeg nok sneket inn en time da også!
Da prøver jeg å ikke tenke, bare la ordene komme.
Utenom denne ene timen skriver jeg når jeg har lyst, men jeg skal alltid ha denne ene timen, hvor jeg ikke gjør noe annet.

Den eneste faste rutinen jeg har ellers, er at jeg MÅ ha en kopp te.
Jeg må ha rutinen av å koke opp vannet, helle over i koppen, og la det trekke.
Men det er ikke alltid at jeg drikker teen. Sånn som nå på sommeren, blir det fort for varmt, og da blir koppen bare stående innerst på skrivepulten. Men jeg må ha den, da!
Det er også en fordel om jeg har noe å tygge på mens jeg skriver – bær eller liknende – for jeg stresspiser hvis det skjer noe drastisk i det jeg skriver. Og har jeg ikke bær eller liknende, krever jeg at mannen kjører meg til nærmeste fast food joint så snart han kommer hjem!

6. Hva motiverer og inspirerer deg?

Livet.
Muligheten å rømme fra det.
Utgangspunktet til »Elementdragene» er global oppvarming, overforbruk og overplanting. Hvordan vi mennesker skader planeten vår.
»Et mørkt sinn» – krimboken – var mer personlig. Jeg fikk ideen en dag jeg lå syk. »Hva om, alle de timene jeg sover og nærmest ikke eksisterer for verden, jeg likevel gjør det? Men som noen andre?» Krimboka ble min første virkelige flukt fra virkeligheten.

Jeg har andre ideer også. Bøker jeg drømmer om å skrive.
En med utgangspunkt i fremmedfrykt. En med utgangspunkt i fordommer mot utroskap. En som handler om spiseforstyrrelser. En som handler om ME, og fordommer rundt denne sykdommen. Enda en om menneskers grådighet.
Livet er fullt av motiver og inspirasjon, man må bare se det.
Og selv om alt over er hverdagsting, trenger man ikke skrive det i nåtid, eller i vår egen verden!

7. Har du et litterært forbilde?

Både ja og nei.
Da jeg fikk beskjeden om at Liv Forlag ville gi ut »Et mørkt sinn», var drømmen å bli som Kelley Armstrong. Den dama har flere jern i ilden enn noen andre jeg vet om.
Men etterhvert som årene har gått, og jeg har utviklet meg som både menneske og forfatter, har jeg innsett at alle dører er åpne for meg. Jeg drømmer ikke lenger om å bli om noen andre, jeg vil bare være meg selv.
Men lærer jeg å skrive like bra som Brandon Sanderson, Kelley Armstrong, Robin Hobb eller Cherie Priest i prosessen, blir jeg ikke misfornøyd, akkurat!

8. Anbefal noe bra lesestoff, vær så snill.

Det meste av forfatterne nevnt over?
Kommer an på hvilklen sjanger man liker, egentlig.
Contemporary: »Med himmelen under oss» av Anja H. Hagelund, »Malstrøm» av Caterina Cattaneo og »The serpant king» av Jeff Zentner.
Fantasy: Det meste av Brandon Sanderson og Robin Hobb, men på Norsk ville jeg anbefale »Skammar»-serien av Lene Kaaberbøl og »Song for Eirabu» av Kristine Tofte.
Krim: »I am princess X» av Cherie Priest, »Nadia Stafford»-serien til Kelley Armstrong, det meste av Harlan Coben, »Brent barn skyr ilden» av Maren Westlie.
Science Fiction: »Station Eleven» av Emily St. John Mandel, »Beta»-trilogien av Torbjørn Igland og Amund Hestsveen, »I dypet av en ruin» av Kristine Oseth Gustavsen.
Jeg skal ikke våge meg ut på alle sub-genrene nå, men er mye artig der ute! Kelley Armstrong og Cherie Priest har mye mer utgitt i subgenrene.

9. Har du ellers noe på hjertet?

Man kan aldri lese for mye!

***

Mai Elise Hammer

En fredag i måneden presenterer riss en spennende forfatter her på bloggen. Det er stor stas at vi får presentere forfattere fra forskjellige sjangre og forskjellige steder rundt om i landet. For å holde deg oppdatert på hva som skjer hos oss i riss, følg oss gjerne på Facebook, Instagram (risstidsskrift) og Twitter (@Rissredaksjonen).

Legg att eit svar

