Litterært måltid: Morten Strøksnes – Litteraturhuset i Trondheim

Håbrann

 

Sesongens siste litterære måltid, arrangert av Litteraturhuset i Trondheim, ble arrangert tirsdag 24. mai, og fokuserte på Morten Strøksnes’ Havboka (2015). Maten er naturlig nok inspirert av havet.

En kan kanskje undres over det litt pussige ved å ha et litterært måltid knyttet til en bok som primært handler om fiske etter en nærmest uspiselig hai. Strøksnes venn, kunstneren Hugo Aasjord ønsket seg i hovedsak levra til haien for å lage maling av oljen i den. Strøksnes beskriver seg selv som jaktende på en fortelling som kan være et rammeverk for det som ble Havboka.

Strøksnes har arbeidet som journalist og forfatter, og har utgitt åtte bøker. Havboka (2015) er hans siste bok. Den er sentrert om Strøsksnes’ og Aasjords jakt på håkjerring i Vestfjorden, men via digresjoner og allusjoner handler den om havet, som tittelen indikerer. Havboka slår meg som en omvendt Moby Dick, en sann fortelling med avstikkere til alle mulige litterære og faktiske steder. På en annen side er den også sammenlignbar med The Old man and the Sea av Hemmingway.

 «Vi bestemte oss den kvelden for to år siden. Koste hva det koste ville, vi skulle fange et glupsk monster med mange hundre millioner års evolusjon i ryggen, potensielt dødelige giftstoffer i blodet, parasitter i øynene, og tenner som en overdimensjonert revesaks, bare mange flere.» Morten A. Strøksnes Havboka

Så vidt jeg vet er det kun islenderne som spiser håkjerringa i noe særlige kvanta, den beryktede retten Kæstur hákar. Tradisjonelt ble den tilberedt ved at de kappet hodet av den, tok ut innvollene og begravde den i sand. Deretter la de steiner over graven slik at væske ble presset ut av haikroppen. Etter en seks til tolv uker gravde man opp haien og tørket den i noen måneder. Sluttproduktet skal visst nok være en tilvent smak.

Det var heldigvis ikke det vi skulle spise på Alma’s denne kvelden.

Kokken har fått tak i håbrann, ikke håkjerring som Strøksnes og Hugo Aasjord fikset etter. Til forskjell fra håkjerringa, er ikke håbrannen giftig og kan spises som annen hai. Det viser seg at det er fortreffelig fisk.

Alma’s har satt av omtrent alt de har av bord til arrangementet og det er ikke mange ledige plasser å se. Mellom rettene sitter Strøksnes i samtale med Tor Eystein Øverås og snakker om Havboka, Strøksnes’ forfatterskap og tilslutt også politikk og Nord-Norge.

Forretten var en kamskjell- og kongekrabbe-mousseline, med tare og asparges. Den blandet teksturer og det jeg best kan beskrive som kalde og varme smaker på en fin måte. Til hovedrett ble vi servert håbrann-«bacalao». Et stykke stekt og bakt hai, servert over en bacalao-inspirert saus med poteter, løk, tomater og chili. Desserten var inspirert av det kokken beskrev som den ultimate norske fjære-desserten: Karsk. I fravær av muligheten til å servere hjemmebrent på Alma’s, ble vi servert et bakt og lett grillet eple (og røkt noen få sekunder for å simulere grilling på bål), med en cappuccino-krem.

Helhetlig var måltidet satt godt sammen og beveger seg mellom det som er kjent og det nye. Det er variasjoner over smaksmessige tema tett knyttet til havet, og veldig velsmakende.

Samtalen går, som slike samtaler ofte gjør, via flere temaer enn det som med letthet kan gjengis i ettertid. Det jeg har tenkt på etter måltidet har vært de innledende diskusjonene om genre og Strøksnes’ ønske om det han kaller «totalprosa», som en genre bortenfor alle genrer, til en viss grad også fiksjon og sakprosa. Havboka er i det store og det hele en sann fortelling, om enn noe komprimert. Strøksnes beskriver dette som en ideell form for litteratur, en utopi han forsøker å svømme mot. Det blir foreslått et skille mellom skjønnlitteratur og fiksjonslitteratur. Det jeg finner interessant i denne diskusjonen er skillet mellom fiksjon og sakprosa, og Strøksnes’ ønske om å jobbe med språket som en fiksjonsforfatter, og bruken av poesi som kilde på lik linje med etablert vitenskap.

Det litterære måltidet fungerer som et forum hvor en engasjerer flere sanser for å gi en taktil dimensjon til litteraturen, og en uformell setting hvor en kan møte verker og forfattere. Det neste litterære måltidet vil bli holdt den 13 september, med forfatteren Dag Hoel.

 

***

Hans Kvernsjøli

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s