Vinden feiar Trondheim sine gater, parkane har blitt grønne og kveldane lyseblå, april er snart over og det er igjen tid for Forfattarfredag. For ein deilig dag!

I dag presenterer vi den Trondheimsbaserte forfattaren og kunstnaren Markus Lantto. I 2014 gav han ut romanen Bruken av gjedde på Samlaget, og vi er stolte over å ha han som bidragsytar i vårens nummer av riss!

Sei hei til Markus Lantto:

portratt_kungenosilvia grayscale

Foto: Per Kristian Nygård

 

1. Hei! Kven er du?

En svensk konstnär som bott i Trondheim sedan 2004 och jag är dessutom pappa till en fantastisk son.

2. Fortell om prosjektet/prosjekta du held på med for tida.

Det är inte alltid jag är helt medveten om att jag befinner mig mitt i ett projekt. Det pågår så mycket hela tiden. Lågfrekvent, lågintensivt. Men vissa projekt är väldigt tydliga: Vi bygger ju hus på Svartlamon, f.eks. Det kan jag fortelle om. Eller så kan alla intresserade läsa det nära förestående maj-numret av Arkitektur N.

3. Kva sjanger likar du best å skrive, og kvifor?

Jag vet så lite om genrer. Är f.eks. dikt en genre eller en egen konstart? Sorry, jag har ingen aning, det är här ni litteraturvetare har allt att lära mig.

4. Beskriv den litterære stilen din.

Det är inte heller så lätt att svara på. Jag skriver på samma sätt som jag gör konst. Och man kan aldrig veta vad det blir. Min redaktör på Samlaget valde att kalla min debutbok för, inte Roman, men Kortprosa. Så det är kanske det som är min litterära stil. Kort och prosaisk.

5. Korleis er skriverutinene dine?

I den mån jag har några rutiner över huvud taget består de i att jag flykter från allt rot hemma i min lägenhet och min ateljé och hamnar inte sällan på ett kafé. Hamnar alltid på ett kafé. Och med lite tur skriver jag något som får en struktur som är stadig nog för att jag ska kunna skriva vidare när jag kommer hem igen. Och som jag sa tidigare, det pågår en massa saker samtidigt, så jag kanske sitter och skriver på en text mellan två andra jobb som jag egentligen håller på med.

6. Kva motiverer og inspirerer deg?

Det kan vara en direkt förfrågan, eller en allmän uppmaning, att skriva om ett ämne. Pangea (tittelen for vårens nummer av riss, red.anm.) var ett ord, ett begrepp, en förhistorisk epok, som hade allt som behövdes för att jag skulle skriva en text jag antagligen aldrig hade skrivit ellers. Och fort gick det. Däremot hade nog Fotboll eller Klassamhälle inte funkat alls på mig.

7. Har du eit litterært førebilete?

Nej, jag hoppas inte det. Jag är rädd att om jag hade haft en tydlig förebild så hade jag skrivit likadant som den författaren, men sämre.

8. Anbefal noko bra lesestoff, ver så snill.

Amys øyne och Historien om øyet. Den ena är en barnbok skriven av Richard Kennedy. Dockor som kommer till liv och genast gräver ner sig i existensiella problemställningar. Saker  och folk är farliga på riktigt och både Bibeln och Gåsmors sagor är ständigt närvarande.

Den andra boken är skriven av Georges Bataille, och den är någonting helt annat.

9. Har du elles noko på hjartet?

Man ska vara glad för det man har. Och när man inte har det längre, ska man vara glad för det man har haft. Allt blir lättare då.

 

Krista Lien Indrehus

**

Éin fredag i månaden presenterer riss ein spennande forfattar her på bloggen. Kanskje den beste fredagen i månaden, ifølge mange. For ikkje å gå glipp av oppdateringane våre, kan du for eksempel følge oss på facebook, instagram (risstidsskrift) og twitter (@Rissredaksjonen).

Legg att eit svar

