En måned er gått, en ny forfatter er intervjuet og forsøkt beskrevet i tekst og et knippe åpne spørsmål: Det er med glede vi kan presentere et selvportrett av Kenneth Moe.

Kenneth Moe ble høsten 2015 den første debutanten på Pelikanen Forlag, ledet av ingen ringere enn redaktør Karl Ove Knausgård. Kortromanen Rastløs har høstet gode anmeldelser, og har dessuten ledet til en nominasjon til Tarjei Vesaas» debutantpris; man kan ikke annet enn å applaudere. Likevel må Moe se seg nødt til å tjene inn til sitt daglige brød, noe han etter eget utsagn gjør ved å skifte omslag på Sentraldistribusjon.

Tidligere har Moe hatt tekster på trykk i antologien Gruppe 14, utgitt på Kolon Forlag. Nylig ble han dessuten utfordret av NRK til å skrive et manifest om skriving og forfatterskap, som kan leses her. Ikke minst må det nevnes at et utdrag fra Rastløs vil finnes på trykk i vårens nummer av riss.

Imidlertid får det nå være nok prat. Vi lar Kenneth Moe gripe tastaturet:

kenneth moe

FOTO: Helene Ulrichsen / NRK

 

1. Hei! Hvem er du?

Hallo! Ifølge David Hume er jeg en bunt eller et knippe egenskaper uten substans. Akkurat sånn føles det også. Hvis jeg skal forsøke å si noe om meg selv her og nå, så er jeg først og fremst forkjølet. Jeg svarer på disse spørsmålene med tørkepapir stappet oppi neseborene.

2. Fortell om prosjektet/prosjektene du holder på med for tiden.

Min andre bok er hovedsakelig basert på eksperimenter med det psykedeliske stoffet psilocybin. Også kjent som fleinsopp eller magic mushrooms. Jeg vet ennå ikke om den blir antatt, for jeg har nylig sendt inn til redaktøren for første gang. Det var et tredjeutkast jeg sendte inn, og den er foreløpig i samme form som debutboken Rastløs, altså korte stykker. Mens Rastløs handlet om å sitte fast — i kjærlighetssorg, depresjon, uvaner — skal denne handle om å løsne igjen.

Et par andre prosjekter: Jeg har begynt å ta notater til en bok om autodidaktikk. Å være en autodidakt vil si å være selvlært, altså å utdanne seg på egen hånd, uten noen institusjon i ryggen. Det skal ikke bli en håndbok, mer en fortvilet-håpefull skildring av dette med å leve med bøker og å føle seg overveldet av dem: av hvor mange det er og hvor vanskelig det er å velge blant dem. Jeg har også lyst til å prøve meg på sjangerlitteratur, nærmere bestemt horror. Så jeg prøver å lese horror for tiden, men det er vanskelig å finne noe som er bra.

3. Hvilken sjanger liker du best å skrive, og hvorfor?

Jeg liker meg best mellom romanen og det essayistiske, hvor jeg kan leke meg med både selvbiografi og fiksjon.

4. Beskriv den litterære stilen din.

En konstant spenning mellom klarhet og galskap, mellom kontroll og mangel på kontroll. Jeg skulle gjerne skrevet bare kloke, moralistiske aforismer — som en antikk greker eller romer, eller som en franskmann på 15-1600-tallet — men det blir kjedelig litteratur om jeg ikke også får frem det motsatte av klokskap. Det blir forresten også uærlig litteratur, for jeg er ikke særlig klok.

5. Hvordan er skriverutinene dine?

Ikke-eksisterende. Det er ikke fordi jeg ikke har prøvd. Jeg har lest alle effektivitetsbloggene, halve Daily Rituals: How Artists Work, og hele Benjamin Franklins selvbiografi. Etc. etc. Jeg har nok lest ganske mye mer om hvordan skrive, enn jeg har lest faktisk litteratur. En dag snart skal jeg endelig finne et mønster som passer mitt eget nervesystem. Hvis jeg skal si noe om hvordan jeg allikevel GTD (get things done), så er det ved å jobbe veldig mye i korte perioder. Fra morgen til kveld i en uke, for eksempel. Også da jobber jeg distrahert, med utallige chat-pauser — men jeg har i alle fall skrivedokumentet åpent hele dagen, med intensjon om å få gjort så og så mye. Stort sett blir det til noe. Ofte ender jeg opp med å ta setninger rett fra chat-vinduet. Jeg er anti-ludditt når det kommer til de greiene der. Sosiale medier er noe vi må lære å leve med. Men jeg skulle gjerne hatt et mer balansert liv.

6. Hva motiverer og inspirerer deg?

Et ønske om å forstå og forbedre meg selv. Aphex Twins album Selected Ambient Works, vol II. Innkjøpsordningens generøsitet.

7. Har du et litterært forbilde?

For meg er det vanskelig å skille litterære og filosofiske forbilder. Jeg har lyst til å si Nietzsche. Nietzsches samlede er pageturners for meg.

8. Anbefal noe bra lesestoff, vær så snill.

Du spør så pent, men jeg syns det er vanskelig å anbefale hele bøker. Jeg faller for setninger og avsnitt, av og til karakterer og enkeltscener, men nesten aldri hele bøker. Den siste litt tykke romanen jeg leste ut, var Ferrantes Mi briljante venninne. Og denne venninnen, Lila, er virkelig briljant, og verdt å lese hele boka for, men det er ikke dermed sagt at det føltes som en viktig bok. Så leste jeg Maria Skarangers Alle utlendinger har lukka gardiner, og fortellerstemmen er genial. Jeg føler at jeg oftest leser ut bøker fordi de har én briljant eller genial egenskap. Men det som gjør en bok viktig for meg, er først og fremst tidløse setninger og avsnitt. Jeg føler at ryggraden min består av aforismer. En bok med mange gode aforismer: La Rochefoucaulds Maksimer.

9. Har du ellers noe på hjertet?

Rastløs er mer politisk enn den har fått credit for. Menns fremmedfølelse er noe av det viktigste for samfunnet å forstå. Jeg har heldigvis alltid hatt ordene og fornuften med meg. Men jeg mistenker at det er en tynn linje mellom litteratur og jihad.

Even Teistung

Én fredag i måneden presenterer riss en spennende forfatter her på bloggen. Kanskje den beste fredagen i måneden, ifølge mange. For ikke å gå glipp av oppdateringene våre, kan du for eksempel følge oss på facebook, instagram (risstidsskrift) og twitter (@Rissredaksjonen).

One thought on “Forfatterfredag: Kenneth Moe

Legg att eit svar

