Utdrag fra Provokasjon 02/15: Novellen «Flukten», av I. A. Myhre

[…]

Jeg sto alene på balkongen. Det var kaldt etter å ha sluddet den siste uken. Slaps og is lå på bakken. Jeg var sliten etter en spliff for mye, rusen fikk meg til å søke vekk. Han kom opp på siden av meg, jeg luktet parfymen hans, olje fra jobben på kaia og tryggheten i måten han beveget seg på.

[…]

Han hadde blitt med meg ned for å gå en tur, men vi hadde blitt stående i bakgården da magesekken min hadde vrengt seg. Han hadde ikke brydd seg, men holdt det meste av håret mitt tilbake og en hånd på skulderen min som støtte. Oppkast satt fast i håret, bandt sammen lyse hårstrå som lim. En klyse med snør ség ned med tyngdekraften, restene etter middagen lå strødd oppå kumlokket. Jeg kastet en snøklump ned i kloakken. Nysnøen dekket rammen rundt kumlokket mens kloakkdampen holdt snøen fra å dekke hele sluket; det gjenstående seigjernet som var synlig lignet en Rorschach-tegning. To gripende hender var klare til å drukne meg. Det var for mørkt til å se snøklumpen falle og for mye støy fra gjennomstrømningen av vann til å høre den treffe vannflaten. Jeg lyttet likevel. Smeltevannet fikk fart på vannmassen, og det skvulpet og gurglet.

[…]

Legg att eit svar

