Nikolai Frobenius (f.1965) er blant annet kjent for romanene Jeg skal vise dere frykten (2008) og Teori og praksis (2004). Han er oppvokst på Rykkin i Bærum, men er nå bosatt i Oslo. I den nyeste utgaven av riss har han bidratt med en hittil upublisert novelle som ble til under skriveforumet Frankenstein i Sør-Amerika i 2014. Her er et utdrag fra novellen «Sovesyken» i riss Megalodon 01/15:

I drømmen som virker virkeligere enn virkeligheten går jeg gjennom et forfallent hus. Det er sprekker i steingulvene og i taket, lampene henger på skjeve og bordene og stolene er veltet og glass er knust. Jeg stanser i en stue. Foran meg henger et et portrett av en lyshåret middelaldrende kvinne, en lege, ser det ut til, hun minner meg om noen, men jeg husker ikke hvem. Øyenene hennes er vakre, kalde som steiner. Jeg legger hodet på skakke og så hører jeg stemmen hennes; du må ikke våkne.

Jeg går videre innover i huset av vannlekkasjer og trapper og korridorer, leter etter en utgang, sklir på de glatte gulvene. Vannet sildrer nedover veggene. Dører åpner seg av seg selv. Jeg finner ikke veien ut, legger meg ned på en benk. Vet at jeg sover og ikke vil våkne.

Jeg har allerede glemt hvordan jeg var som våken.

Er sperret inne og kommer ikke ut.

Legg att eit svar

