Utdrag fra Applaus 02/14: Essayet ”Skippertaket: En cocktail av kaffe, blod, svette og tårer. Skål!”

 

[…] Da slo det meg at jeg har en bachelorgrad brygget på skippertak og kaffe. Det er ikke dermed sagt at det ikke ligger hardt arbeid bak, men la meg si det sånn: Hvis den totale arbeidsmengden hadde tatt form som en setning, strukket utover et ark langt som et semester, så ville den ha vært en anelse høyretung. Jeg, og et stort flertall av mine medstudenter, er nemlig avhengig av skippertak de få gangene det stilles krav til oss. Jeg sikter selvfølgelig til de angstskapende tidsfristene, som egentlig fremstår ganske harmløse på̊ norsk. Lånordet deadline etterlater derimot ingen tvil om at risikoen for å havne utenfor tidsrammen kan gi dødsangst.

[…]

I 2013 ble sakte-TV kåret til årets ord av Språkrådet, etter at programmene viste seg å bli forbausende populære. Med sendinger som «Nasjonal vedkveld» og «Nasjonal strikkekveld» er dette muligens ikke så overraskende likevel, titlene skriker jo formelig fest og moro. Nå er nordmenn igjen blitt lovet en stor folkefest og gleder seg sikkert som unger til første helg i advent, for da blir det hæla i taket og tenna i tapeten når tre døgn med kontinuerlig salmesang skal rulle over skjermen. Med tanke på at «Hurtigruten minutt for minutt» strakk seg over 134 timer (!), og dermed er verdens lengste TV-program, er det ingen overdrivelse å si at sakte-TV står i sterk kontrast til skippertaksmentaliteten. Eller kanskje det nettopp er et symptom på den, for det hevdes at sakte-TV er en motreaksjon på hverdagslivets stress.

[…]

Hvis også̊ skippertaket skulle tatt form som et TV-konsept, måtte det definitivt blitt ekstremsport. Fjellklatring er en egnet parallell, for i begge tilfeller kan målet være å nå̊ en topp. For skippertakets del kan toppen innebære et bestemt antall skrevne eller leste sider, og det spesielle med denne toppen er at den må̊ være besteget innenfor en bestemt tidsfrist – hvis ikke vil man falle utfor stupet. I begge fjellklatringsvariantene må̊ man passere en rekke faremomenter på̊ veien opp, og smertefritt er det definitivt ikke.

[…]

Under et annet skippertak befant jeg meg i sluttspurten etter atter et søvnløst døgn. Jeg hadde attpåtil gått tom for mat, og med koffeinsjokk og høydesyke følte jeg meg som hovedpersonen i Sult, sultende og riv ruskende gal. Med adrenalin og noradrenalin pumpende rundt i kroppen forsøkte jeg å fokusere blikket og få de skjelvende hendene mine til å treffe de riktige bokstavene på̊ tastaturet – det var bare snakk om minutter før jeg ville ende i stupet sammen med den litterære analysen min. På̊ gravsteinen til analysen ville det ha stått: «Ble altfor brått revet bort fra livet med et stort uforløst potensial.» Men det ble ingen gravstein, jeg kom meg utkjørt, men lykkelig til toppen med livet og studieprogresjonen i behold.

[…]

«Jeg jobber best under press», hevder mange studenter. Er det først og fremst en unnskyldning overfor en selv, i et forsøk på å skyve panikkmonsteret og den dårlige samvittigheten unna, fordi man lovet seg selv at det ikke skulle skje igjen? Nei, det gjelder for skippertaket som med humanister: Begge er offer for urettferdig mye kritikk. Man skal faktisk ikke kimse av stresshormoner, tidspresset har sin nytteverdi, og desperasjonen har ofte samme funksjon som eggene har i eggerøra. Ifølge psykologien er mennesket utstyrt med en overlevelsesrespons som kan gi kjempekrefter i en krisesituasjon, og skippertaket kan på̊ mange måter betegnes som nettopp det.

[…]

Forholdet mitt til Mr. Skippertak er derfor ambivalent – jeg både elsker og hater ham. Han, på sin side, er like trofast uansett, den eneste regelen uten unntak. Og jeg? Jeg kommer alltid krypende tilbake, det sies jo at det største hat kommer fra den største kjærlighet.

 

Cecilie Dahl Rian

 

 

Legg att eit svar

