Utdrag fra intervju med Trine Ericzon/Santatory, om litteratur og cosplay. Trykket i riss 2/14 Applaus.

«Game of Clones!» utbryter The Daily Mail, og med ett står media på tråden til trondheimsboer Trine Ericzon døgnet rundt. Vi tok en prat om litteratur, søm og tilhørighet.

 

Om du googler «Margaery Tyrell look-alike» er det bilder av Trine Ericzon som dominerer, side om side ved bilder fra TV-serien Game of Thrones. Trine har drevet med cosplay siden 2009, men det var først i 2013 at hun bestemte seg for å se hvor langt hun kunne komme som look-alike for Natalie Dormer. I dag kan Trine skilte med å ha fått oppslag i både nasjonal og internasjonal presse, blant annet fra den britiske storavisen Daily Mail, sponsede invitasjoner til conventions i Istanbul og frierier på e-post.

«Folk kom opp til meg mens jeg var på jobb og sa at jeg likner på Anne Boleyn fra The Tudors da serien gikk på TV, det var vel slik jeg først ble oppmerksom på at jeg likner på Natalie Dormer. Da første sesong av Game of Thrones ble sendt var det enda flere som kom fram til meg og sa jeg likner på Margaery Tyrell. Jeg ble inspirert og tenkte det ville være gøy å se hvor langt jeg kunne ta dette med cosplay. Tidligere hadde jeg gjort et par disney-cosplay, men Margaery tok det hele til et nytt nivå. Jeg er fast leser av En sang om is og ild, og hun er en utrolig kul karakter både i bøkene og i Game of Thrones

Cosplay er et globalt fenomen som kan beskrives som et slags rollespill, der en kler seg opp som en karakter fra litteratur, film, spill eller tegneserier. Conventions samler cosplayere fra hele verden, og tiltrekker seg også spill- og -produksjonselskap som er ute etter å leie inn gode cosplayere til for eksempel promotering av nye videospill. De aller mest populære cosplayerene kan tjene nok til livets opphold ved å få betalte promoteringsoppdrag, av å holde foredrag, sitte i juryen i kostymekonkurranser eller rett og slett få betalt for å dukke opp på en convention i et spesifikt kostyme. Mange cosplayere blir så populære at de får fans som er like opptatte av cosplayeren som av karakterene de portretterer, og Trine er intet unntak.

«Jeg fikk mail fra en fyr som ville bruke ansiktet mitt som modell for tatoveringen han skulle ha av Margaery […]”

Cosplay kan sies å være en forlengelse av leseropplevelsen – en lever seg inn i historiene som formidles, karakterene som skapes og eventyrene som oppleves. Å bringe disse karakterene til live gjennom cosplay er en måte å holde fast ved historien og karakterene, selv etter en for lengst har lest, sett eller spilt ferdig det aktuelle verket.

Interessen for rollefigurer og dedikasjonen til ens fandom er drivkraften bak cosplaymiljøet verden rundt. Mennesker i alle aldre har cosplay som hobby, og på conventions kan man finne alt fra barnefamilier til eldre mennesker i utkledning. Mange legger ned flerfoldige timer og mye penger på å lage så gode replikaer av kostymene som mulig, og til å forberede seg mentalt til å portrettere karakteren sin. Det som skiller cosplay fra utkledning er nemlig at cosplayere ofte ikke bare ser ut som karakteren sin, de er karakteren. Denne dedikasjonen til kostymet innebærer at cosplayeren tar på seg karakterenes personligheter, holdninger, særegenheter og ansiktsuttrykk.

10849053_823262904377961_6701781186809328347_o

Foto: Starbit Cosplay

Karakterer fra science fiction-, fantasy- og ungdomslitteratur er ofte populære valg for cosplayere, og etterhvert som bokseriene plukkes opp av produksjonsforlag dukker flere og flere opp på conventions i kostymer inspirert fra disse. The Hunger Games, Divergent, Harry Potter, Narnia, Alice i Eventyrland, Ringenes Herre og Hobbiten er lett gjenkjennelige romaner og populære filmadapsjoner som samler fans i alle aldre på conventions. I tillegg er disneykarakterer av alle slag populære valg, og undertegnede har selv bevitnet et cosplay av Peter Pans skygge. I cosplay er det med andre ord kun kreativiteten som setter grenser, men for å skille seg ut i mengden må en være gjenkjennelig og gjennomført. For Trine går det gjerne med rundt 70 timer til research, lokalisering av forhandlere som fører rett stoff, klipping av mønster, sying og brodering, for hvert enkelt kostyme. Hun er selvlært, og skaper det aller meste selv.

«Jeg er veldig opptatt av å finne rett stoff, det må helst være nøyaktig det samme stoffet som kostymedesignerne har brukt. Oppmerksomheten fra media og folk som følger cosplay-siden min gjør meg mer motivert til å gjøre en så bra jobb som overhodet mulig, og ha kostymer som er så nøyaktige som mulig. Når jeg syr kostymene til Margaery henter jeg mest inspirasjon fra TV-serien, rett og slett fordi det visuelle er enklest å forholde seg til. Noen cosplayere velger å basere cosplayet sitt på de litterære versjonene av karakterene, men det er helt klart enklest å lage replikaer av noe du kan gå tilbake å studere detaljene på. I tillegg er det lettere å bli gjenkjent i et kostyme andre er kjent med. Med mindre du cosplayer en karakter fra bøker som Harry Potter er det ikke alltid du blir kjent igjen […]

Julianne Åstrøm

 

Har du lyst å lese resten av intervjuet der vi diskuterer litterært cosplay, søm og nerdekultur– kjøp nyeste riss !

 

Legg att eit svar

