Etter et julebord som scorer høyt på festlighetstermometeret, vinker vi farvel til utopia og beveger oss over til temaet ”Røtter”. Dette er et interessant tema som bør ha ”røtter” i både språkvitenskapen og litteraturen. Vi ønsker oss som vanlig masse tekst, så det er bare å finne frem skribenten i seg og sende inn til riss@stud.ntnu.no!

Jeg vet ikke med dere, men jeg har en vedvarende uvane med å åpne julegaver før selve dagen. Ulempen er at jeg får lite å glede meg til når dagen endelig kommer, fordelen er at jeg kan anbefale det videre. I år fikk jeg ”Nostalgisk ordbok” av Petter Schjerven. Den er fantastisk morsom og varmet mitt språkglade hjerte. Absolutt en gaveanbefaling til språkentusiaster! Av skjønnlitteratur vil jeg anbefale Gaute Heivolls ”Før jeg brenner ned”, en intens spennende virkelighetshistorie om en pyroman i bygde-Norge på 70-tallet. Den fikk Brageprisen i skjønnlitteratur, og jeg vil anta at den treffer et bredt spekter av lesere.

Da gjenstår det bare å ønske alle sammen GOD JUL! Vi gleder oss til neste semester 🙂

